Kaupunginvaltuusto 6.11.2023
Kaupunginvaltuusto kokoontui 6.11. kokoukseen, jossa runsaasti keskustelua herätti Jyväskylän kunnallisvero. Kaupunginjohtajan pohjaesitys oli nostaa veroprosentti 7,36:sta 8:aan. Kokoomuksen ryhmä piti esitystä korkeana ja esitti tuloveroprosentiksi 7,9 prosenttia.
Keskustelujen ja äänestysten jälkeen valtuusto päätti nostaa tuloveroprosentin 8:aan pohjaesityksen mukaisesti.
Lue tästä Kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtajan Katja Isomöttösen esittämä ryhmäpuheenvuoro:
”Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut
Olemme tilanteessa, jossa taloustilanne on historiallisen heikko niin valtion talouden kuin kuntienkin talouden osalta. Jyväskylässä tilanteen tekee erityisen hankalaksi edellisen hallituksen toteuttama hyvinvointialueuudistus, jonka takia valtionosuudet pienenevät kaupungissamme ensi vuonna 27 miljoonaa euroa enemmän kuin alun perin oli arvioitu. Tämä tarkoittaa, että vuosittainen alijäämämme on jatkossa noin 50 miljoonaa euroa ellei mitään toimenpiteitä menojen vähentämiseksi ja tulojen lisäämiseksi tehdä.
Kaupunginjohtaja on omassa talousarvioesityksessään tehnyt vastuullista työtä sen suhteen, että kolmen vuoden ajanjaksolla vuonna 2026 saamme talouden tasapainoon mikäli toteutamme tiukkaa talousohjelmaa. Kokoomuksen ryhmä pitää hyvänä, että elinvoimaa lisääviä investointeja ei ole jäädytetty vaan ne etenevät vaikka investointiohjelmaa onkin vähän supistettu. Se mikä Kokoomuksen ryhmän yllätti, oli, että kaupunginjohtaja esittää ensimmäisten ratkaisujen joukossa ison veronkorotuksen.
Kokoomuksen valtuustoryhmä on painottanut, että tilanteen ollessa näin huono talouden suhteen on kaikkien keinojen oltava käytössä. Olemme painottaneet sitä, että rakenteelliset uudistukset ja menovähennykset pitää tehdä ensin ja vasta viimeisenä keinona on nostaa veroja. Jos se on välttämätöntä.
Jyväskyläläisten elinkustannukset nousevat korkojen nousun ja hintojen kallistumisen ja inflaation myötä kaikilla perheillä. Eniten vaikeutuu pieni ja keskituloisten tilanne. Kaupungin tuloveroprosentti tuleekin pitää niin alhaisena kuin mahdollista, ettei vaikeuteta ihmisten taloudellista tilannetta entisestään.
Liian korkea veroprosentti ajaa yritykset ja asukkaat pois kunnasta mikä heikentää kunnan kilpailukykyä ja kasvua. Korkea verotus voi myös vähentää uusien työpaikkojen syntymistä ja investointeja, mikä vaikuttaa negatiivisesti paikalliseen työllisyyteen ja elinvoimaisuuteen. Kaupungin verotulopohjaa pitää vahvistaa – ei nostamalla tuloveroprosentti pilviin – vaan lisäämällä työpaikkojen ja työllisten määrää. Tämä onnistuu helpottamalla ja mahdollistamalla yritysten työllistämismahdollisuuksia ja sijoittumista ja investoimista Jyväskylään.
Verotulot kasvavat myös silloin kun saamme veronmaksukykyisiä ihmisiä muuttamaan ja tekemään töitä Jyväskylään. Jyväskylä on vetovoimainen ja muuttovoittoinen kaupunki. On kuitenkin huomioitava, että luonnollinen väestönkasvu jäi viime vuonna miinukselle kun syntyvyys on laskenut ja kasvu syntyy niin maan sisäisestä kuin maan rajojen ulkopuolelta tulevasta muuttoliikkeestä.
Meidän tulee varmistaa riittävän hyvä ja laadukas pientalotonttitarjonta sekä yritysten palveluiden sujuvuus sekä tehdä elinvoimaa vahvistavia investointeja, jotta pysymme muuttovoittoisena ja vetovoimaisena.
Kokoomuksen ryhmä on tyytyväinen kiinteistöveroesitykseen.
Kokoomuksen valtuustoryhmän mielestä kaupunginjohtajan esittämä tuloveroprosentti 8 on liian korkea ja tulemme esittämään kaupungin tuloveroprosentiksi 7.9 % Kokoomuksen valtuustoryhmä ei ole valmis tekemään kasvun ja oppimisen palveluihin lisäleikkauksia vaan menovähennyksiä ja tulonlisäyksiä on löydettävissä muilta toimialoilta.
Kaupunginvaltuuston valtuustoryhmien kesken vallitsee syvä yhteisymmärrys siitä, että talous on saatava tasapainoon. Ei kuitenkaan keinoilla millä hyvänsä. Yhteinen tahtotilamme on varmistaa etenkin varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen palvelut. Niiden osuus koko kaupungin budjetista on 80 %. Tämä tarkoittaa sitä, että muiden toimialojen tulee tehdä menovähennyksiä enemmän.
Kaupunginjohtajan talousarvioesityksessä sivistyspalveluiden menovähennys on 0,9 % kun leikkaukset esimerkiksi kaupunkirakennepalveluissa on yli 20 %. Tilanne on vaikea eikä talouden tasapainottamisen toimet voi olla näkymättä palveluiden laajuudessa.
Lopuksi:
Olemme tilanteessa, jossa kaupungin kassa kumisee tyhjyyttään ja valtionosuudet pienenevät kymmeniä miljoonia. Jokaiselle yksittäiselle talouden tasapainottamistoimenpiteelle ja säästökohteelle löytyy puolustajansa. Yhden asian puolesta taistelu on helppoa. Kaupungin talous kuitenkin koostuu monesta menoerästä ja päätöksenteossa on huomioitava kokonaisuus.
Kokoomuksen valtuustoryhmä kiittää kaupunginjohtajaa talousarvioesityksestä. Toivomme kaupunginhallituksen ta24 neuvotteluihin ymmärrystä kokonaisuudesta, selkärankaa taloudenpitoon ja viisautta löytää ratkaisut vaikeisiin päätöksiin.”
Jyväskylässä 6.11.2023
Kokoomuksen valtuustoryhmä
Katja Isomöttönen pj